Έξι εκθέσεις της Thessaloniki PhotoBiennale 2018 στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Ατομικές εκθέσεις φωτογράφων από την Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία, αλλά και την ομαδική επετειακή έκθεση με αφορμή τα 30 χρόνια από την έναρξη του θεσμού, φιλοξενεί το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, σε συνδιοργάνωση με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της Thessaloniki PhotoBiennale 2018.

Η ιδέα αυτής της ομαδικής έκθεσης είναι να λειτουργήσει ως φόρος τιμής στον ιδρυτή και αρχιτέκτονα της Photosynkyria Άρι Γεωργίου, στην επέτειο φέτος των 30 χρόνων από την πρώτη διοργάνωση το 1988, χάρη στη δράση του οποίου δωρήθηκαν στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης τα περισσότερα από τα έργα που παρουσιάζονται εδώ. Ταυτόχρονα, επιχειρεί να αναγνωρίσει τη σημαντική συμβολή του ΜΜΣΤ, και την πάντοτε καίρια συνεργασία του με τη Photosynkyria και τώρα πλέον με τη Photobiennale, καθώς φυσικά και των 26 Ελλήνων και ξένων φωτογράφων-καλλιτεχνών, η πλειονότητα των οποίων εκπροσωπείται στην έκθεση με έργα τους από εκθέσεις της Photosynkyria. Η χρονική περίοδος στην οποία εντάσσονται τα περισσότερα από τα έργα (τέλη ’70 – τέλη ’90) μάς υποδεικνύει και ένα σημαντικό χαρακτηριστικό τους: προέρχονται είτε από την εποχή της αναλογικής φωτογραφίας, είτε από τις απαρχές της άυλης ψηφιακής εικόνας που επικρατεί σήμερα, είτε από το μεταίχμιό τους.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Περικλής Αλκίδης, Emmanuel Angelicas (AU), Gilbert Bel-Bachir (MA/AU), Eduardo Ibanez (ES), Phil Bayly (AU), Dick Blau (US), Toni Catany (ES), Άρις Γεωργίου, Philippe Delacroix (FR), Γιώργος Δεπόλλας, Pierre Devin (FR), Arthur Georgeson (AU), Λίζη Καλλιγά, Les(lie) Krims (US), Σάββας Λαζαρίδης, Νατάσσα Μαρκίδου, Νίκος Μάρκου, Nestor Millan (PR), Helmut Obers (DE), Payram (IR), Bernard Plossu (FR), Joan Rabascall (ES), Marialba Russo (IT), Diana Tahija (AU), Αθηνά Χρόνη, Rene Zurcher (CH)

Η ανθρώπινη συνθήκη – Η Photosynkyria στη συλλογή του ΜΜΣΤ
Διάρκεια: 27/09 – 04/11/2018, Εγκαίνια: 27/09/2018, 20:30
Χώρος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Ημέρες και ώρες: Πέμπτη 10:00-22:00, Παρασκευή 10:00-19:00, Σάββατο 10:00-18:00, Κυριακή 11:00-15:00
Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου

Νίκος Γ. Καλλιανιώτης, από την ατομική έκθεση America in a trance

Το America in a Trance του Νίκου Γ. Καλλιανιώτη συνιστά μια έκπληξη, καθώς προέρχεται από την παράδοση της φωτογραφίας δρόμου της οποίας έχει προαναγγελθεί η συρρίκνωση. Πρόκειται για μια περιπλάνηση στην άγνωστη Πενσυλβάνια, μια ματιά στην αθέατη πίσω αυλή της Αμερικής, τον ιστό της οποίας διαρρηγνύει δραστικά η μετα-βιομηχανική, πολυεθνική οικονομία. Tο βλέμμα του συλλαμβάνει άδειες βιτρίνες, κλειστά καταστήματα και αποθήκες, σειρές όμοιων κατοικιών. Ακόμη, μοναχικές φιγούρες σε έρημους δρόμους, αρκετά απόμακρες ώστε να δείχνουν αμέτοχες.

Βιογραφικό
Ο Νίκος Καλλιανιώτης είναι φωτογράφος και καθηγητής φωτογραφίας. Γεννήθηκε και έζησε στην Ελλάδα μέχρι τα νεανικά του χρόνια και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στις ΗΠΑ, αρχικά στη Νέα Υόρκη και στη συνέχεια στην Πενσυλβάνια. Λόγω του διττού του υπόβαθρου, βλέπει τον κόσμο και το περιβάλλον γύρω του από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες, τόσο πολιτιστικά όσο και κοινωνικά. Με τη φωτογραφία επιχειρεί να σχολιάσει την πολιτιστική του διχοτόμηση: η απόφαση σχετικά με τη χρήση του χρώματος, του φωτός και της φόρμας είναι ύψιστης σημασίας και παίζει καθοριστικό ρόλο στην εξωτερίκευση του εαυτού του.
Ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτοειδησεογράφος, συνεργαζόμενος αρχικά ως ανεξάρτητος φωτογράφος με τη The Times Leader στο Wilkes-Barre της Πενσυλβάνιας και στη συνέχεια ως φωτογράφος της The Coshocton Tribune στο Coshocton του Οχάιο και της Watertown Daily Times στο Watertown της Νέας Υόρκης. Σήμερα διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Drexel της Φιλαδέλφειας και συνεργάζεται με τους The New York Times ως ανεξάρτητος φωτογράφος.

America in a Trance
Διάρκεια: 27/09 – 4/11/2018, Εγκαίνια: 27/09/2018, 20:30
Χώρος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Ημέρες και ώρες: Πέμπτη 10:00-22:00, Παρασκευή 10:00-19:00, Σάββατο 10:00-18:00, Κυριακή 11:00-15:00

Nikola Mihov, από την ατομική έκθεση Processing…

Nikola Mihov | "Processing… 2013-17"

Η σειρά έργων με τίτλο «Processing…» ανιχνεύει τη σχέση μεταξύ κοινού και έργου τέχνης. Ο επισκέπτης μετατρέπεται σε κεντρικό θέμα και το έργο τέχνης σε απλό σκηνικό. Στις μέρες μας, το παιχνίδι των selfie έχει ένα δεσμευτικό πρωτόκολλο που παράγει πληθώρα φωτογραφιών. Σε αυτές, δεν είναι πλέον το αντικείμενο παρατήρησης που βρίσκεται στο επίκεντρο, αλλά κυρίως το υποκείμενο που βγάζει τη φωτογραφία. Έτσι, η φωτογραφία χρησιμεύει ως τεκμήριο ότι το αντικείμενο υπάρχει μόνο και μόνο επειδή ένα συγκεκριμένο άτομο ήταν εκεί. Το πρότζεκτ εξετάζει τη Μόνα Λίζα ως την πιο αναγνωρίσιμη εικόνα της σύγχρονης κουλτούρας, ως προϊόν μαζικής παραγωγής και ταυτόχρονα ως τόπο λατρείας που συγκεντρώνει περισσότερο από 8 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο.

Βιογραφικό
Ο Nikola Mihov γεννήθηκε στη Σόφια το 1982. Το έργο του έχει παρουσιαστεί διεθνώς σε διάφορες εκθέσεις και φεστιβάλ, όπως: Les Rencontres d’Arles, La Nuit de la Photo στο La Chaux-de-Fonds και The Festival of Young European Photography Circulation(s) στο Παρίσι. Του απονεμήθηκε το Βραβείο της Ένωσης Δημοσιογράφων της Βουλγαρίας, ενώ ήταν υποψήφιος για το The Zooms of Salon de la Photo στο Παρίσι. Το πρώτο του photobook, Forget your Past (2012), συμπεριλήφθηκε στη λίστα του The British Journal of Photography με τα καλύτερα photobook της χρονιάς, ήταν υποψήφιο για το βραβείο Deutsche Börse Photography, ενώ έγραψε για αυτό κριτική το περιοδικό FOAM. Το δεύτερο βιβλίο του, Hello and Welcome to Paris (2016), ήταν στη βραχεία λίστα για το βραβείο Kassel Dummy στο PhotobookFestival του Κάσελ. Ο Mihov είναι συνιδρυτής της σύγχρονης βουλγαρικής φωτογραφικής πλατφόρμας Bulgarian Photography Now, ενώ ήταν προσκεκλημένος επιμελητής της πρώτης διοργάνωσης του Sofia Art Book Fair to 2017.

Processing…
Διάρκεια: 27/09 – 4/11/2018, Εγκαίνια: 27/09/2018, 20:30
Χώρος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Ημέρες και ώρες: Πέμπτη 10:00-22:00, Παρασκευή 10:00-19:00, Σάββατο 10:00-18:00, Κυριακή 11:00-15:00
Επιμέλεια: Nadezhda Pavlova
Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου της Βουλγαρίας

Mikhail Palinchak, Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ, από την ατομική έκθεση Διμερή δωμάτια

Mikhail Palinchak | Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ
Βαρσοβία, Πολωνία, Ιούλιος 2016

Ο Mikhail Palinchak εργάζεται εδώ και αρκετά χρόνια ως διαπιστευμένος φωτοδημοσιογράφος στο γραφείο του Προέδρου της Δημοκρατίας της Ουκρανίας. Ακολουθώντας τον Πρόεδρο σε επίσημες αποστολές στις συνόδους κορυφής διεθνών οργανισμών όπως το ΝΑΤΟ, η ΕΕ ή τα Ηνωμένα Έθνη, βρέθηκε συχνά στις εγκαταστάσεις όπου παίρνονται σημαντικές αποφάσεις για την ειρήνη, το μέλλον και την ευημερία μικρών και μεγάλων κρατών. Ξεκίνησε να τραβά φωτογραφίες από τις πάντα ανακαινισμένες και συχνά βραχύβιες υποδομές, με την ελάχιστη διακόσμηση και την πλήρη απουσία φυσικού φωτός, αναδεικνύοντας τα σαλονάκια αναμονής, τα κερματισμένα σώματα αξιωματούχων με τα ατσαλάκωτα κοστούμια, τις μισόκλειστες πόρτες, τις σκιές των σωμάτων που υπαινίσσονται ένα παρασκήνιο μακριά από τα φλας των επίσημων χειραψιών και των συνεντεύξεων τύπου, τις σημαίες και τα φυτά εσωτερικού χώρου, τη σκηνοθετημένη διάταξη της επίσημης φωτογράφησης με τα ονόματα των κρατών στη μοκέτα.

Βιογραφικό
Ο Mikhail Palinchak γεννήθηκε το 1985 στο Uzhgorod της Ουκρανίας μέσα σε οικογένεια φωτογράφων. Ξεκίνησε να ασχολείται με τη φωτογραφία το 2008 και από το 2012 είναι μέλος της ομάδας Ουκρανική Φωτογραφική Εναλλακτική (UPHA). Έχει συμμετάσχει σε μεγάλο αριθμό εκθέσεων σε διάφορες χώρες: Ουκρανία, Ιταλία, Μεγ. Βρετανία, Σερβία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, ΠΓΔΜ, Σλοβενία, Ολλανδία, ΗΠΑ, Πολωνία, Γεωργία και Ρωσία. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός του βρίσκεται η τεκμηριωτική φύση της φωτογραφίας. Ζει και εργάζεται στο Κίεβο.

Διμερή δωμάτια
Διάρκεια: 27/09 – 4/11/2018, Εγκαίνια: 27/09/2018, 20:30
Χώρος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Ημέρες και ώρες: Πέμπτη 10:00-22:00, Παρασκευή 10:00-19:00, Σάββατο 10:00-18:00, Κυριακή 11:00-15:00

Christopher Charles, Kasumigaseki, 2017, από την ατομική έκθεση Banjawarn

Το πρότζεκτ Banjawarn του Christopher Charles, που έγινε έκθεση σε επιμέλεια Jack Pam, παίρνει το όνομά του από μια απομακρυσμένη κτηνοτροφική μονάδα στην άκρη της Μεγάλης Ερήμου Βικτώρια στη Δυτική Αυστραλία, την οποία αγόρασε η αίρεση «Υπέρτατη Αλήθεια» το 1993. Λίγους μόλις μήνες μετά τη λήξη της κατάληψης της μονάδας Banjawarn το 1995, η αίρεση απελευθέρωσε την νευροπαραλυτική ουσία σαρίν στο μετρό του Τόκιο, σκοτώνοντας 12 ανθρώπους και τραυματίζοντας περισσότερους από 4.000. Η μονάδα Banjawarn συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες αγροτικές ιδιοκτησίες της Αυστραλίας. Με έκταση μεγαλύτερη από 400.000 εκτάρια, έχει περισσότερο από διπλάσιο μέγεθος σε σχέση με το Μητροπολιτικό Τόκιο, μια αστική περιοχή που περιλαμβάνει πάνω από 9 εκατομμύρια ανθρώπους. Αντίθετα, η πολιτεία της Δυτικής Αυστραλίας είναι η δεύτερη μεγαλύτερη περιφέρεια στον κόσμο, με πληθυσμό ωστόσο μόλις 2,5 εκατομμύρια κατοίκους, σχεδόν αποκλειστικά κατανεμημένο σε μια μικρή γωνία του νοτιοδυτικού τμήματος.

Βιογραφικό
Christopher Charles (AU)

Ο Christopher Charles γεννήθηκε στο Περθ της Αυστραλίας το 1981. Μεγάλωσε στην περιοχή των σιτοβολώνων της Δυτικής Αυστραλίας και στις βορειοδυτικές ακτές του Ειρηνικού στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Μετά από μια σύντομη επιστροφή στο Περθ στην εφηβεία του, ο Charles ταξίδεψε στον κόσμο μέχρι τα 25 του. Κατά τη διάρκεια αυτής της παρατεταμένης περιόδου διαμόρφωσης, ανέπτυξε τις ικανότητες του στο σχέδιο, στις εγκαταστάσεις, στον κινηματογράφο και στη φωτογραφία-ντοκουμέντο. Από το 2007 ως το 2017 έζησε και δούλεψε στο Βερολίνο, όπου παρουσίασε την πρώτη ατομική του έκθεση Rite On στην γκαλερί σύγχρονης τέχνης West Ends IPMB το 2013. Ο Charles έχει επίσης εκθέσει στο Λονδίνο και στη Μόσχα. Το έργο του ασχολείται με τη «φύση των πραγμάτων», την τάση των αντικειμένων, των διαδικασιών και των πληροφοριών να αναδιευθετούνται και να υποβαθμίζονται μέσω της συνεχούς επανάληψης και επανερμηνείας μέσα στον χρόνο. Εξερευνά την κατασκευή της ταυτότητας και της κοινότητας μέσα από την πράξη της καταγραφής και μετάδοσης γνώσης, μνήμης και ιστορίας, μέσω πρακτικών όπως η τυπολατρία, η ειδωλολατρία και ο φετιχισμός.

Jack Pam
Ο Jack Pam είναι ένας νομάδας ανεξάρτητος επιμελητής, συγγραφέας και ερευνητής. Το έργο του περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα δημιουργικών πρότζεκτ, μεταξύ των οποίων ένα ντοκιμαντέρ για το ABC TV (Photography Hijacked), ένα περιοδεύον βιβλιοπωλείο αφιερωμένο στο χειροποίητο (Tennis Club Bookshop) και τη μετάδοση ενός μεγάλου φεστιβάλ εικαστικών τεχνών στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο (Ikono on air Festival). Γοητευμένος από τη διαδικασία της επεξεργασίας, ο Pam διερευνά τα όμορα πεδία της επιστήμης, της ιστορίας και της δημιουργικότητας. Το έργο του επικεντρώνεται συνήθως στα δύο μέσα της σύγχρονης φωτογραφίας και του βίντεο. Η γοητεία που αυτά ασκούν πάνω του προκύπτει από το ενδιαφέρον του για τις σύγχρονες οπτικές γλώσσες που χρησιμοποιούν τόσο οι καλλιτέχνες όσο και το παγκόσμιο κοινό που συμμετέχει σε επικοινωνιακές διαδικασίες. Μόνιμο κίνητρό του αποτελεί η αναζήτηση πρότζεκτ που αξιοποιούν νέες, συχνά φιλόδοξες, μεθόδους αφήγησης και καινοτόμους τρόπους διανομής περιεχομένου, δίνοντας ταυτόχρονα στους καλλιτέχνες χώρο και ευκαιρίες να καθορίσουν και να επανακαθορίσουν τη δημιουργική τους πρακτική.

Banjawarn
Διάρκεια: 27/09 – 4/11/2018, Εγκαίνια: 27/09/2018, 20:30
Χώρος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Ημέρες και ώρες: Πέμπτη 10:00-22:00, Παρασκευή 10:00-19:00, Σάββατο 10:00-18:00, Κυριακή 11:00-15:00
Επιμέλεια: Jack Pam

Jindřich Štreit, από τη σειρά «Ανασκόπηση»

Στο έργο του, ο Jindřich Štreit πραγματεύεται κυρίως κοινωνικά θέματα: εξαρτημένους, τυφλούς, άτομα με ειδικές ανάγκες, καρκινοπαθείς, ενώ ασχολείται με κάθε θέμα για αρκετά χρόνια.

Βιογραφικό
Γεννήθηκε το 1946 στο Vsetín της Τσεχοσλοβακίας (σήμερα Δημοκρατία της Τσεχίας). Το 1967 αποφοίτησε από τον τομέα Διδασκαλίας Εικαστικών Τεχνών του Πανεπιστημίου Παλάτσκυ και πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση. Από το 1972 απεικόνιζε τη ζωή στην τσεχική επαρχία, εστιάζοντας στο πορτρέτο και στους Ρομά. Το διάστημα 1974-1977 φοίτησε στη Σχολή Εικαστικής Φωτογραφίας του Μπρνο. Το 1982 συμμετείχε -ο μοναδικός φωτογράφος- στην απαγορευμένη έκθεση εικαστικών καλλιτεχνών που πραγματοποιήθηκε σε γήπεδο τένις στην Πράγα. Οι φωτογραφίες του τράβηξαν την προσοχή των Μυστικών Υπηρεσιών. Προφυλακίστηκε και καταδικάστηκε σε φυλάκιση δέκα μηνών με αναστολή, ενώ του απαγορεύτηκε να διδάσκει. Μετά τη «Βελούδινη Επανάσταση» και την αλλαγή καθεστώτος το 1989, δικαιώθηκε και αποκαταστάθηκε. Από το 1994 δραστηριοποιείται ως ανεξάρτητος φωτογράφος. Δίδαξε στη Σχολή Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (FAMU) στην Πράγα και στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών στη Μπρατισλάβα, ενώ από το 1991 έως σήμερα διδάσκει στο Ινστιτούτο Δημιουργικής Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου της Σιλεσίας. Έχει στο ενεργητικό του μεγάλο αριθμό ατομικών και ομαδικών εκθέσεων, καθώς και εκδόσεων. Έργα του συμπεριλαμβάνονται σε σημαντικές συλλογές, μεταξύ άλλων στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσινγκτον, στο Μουσείο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Πράγας και στην Πινακοθήκη της Μοραβίας στο Μπρνο.

Ανασκόπηση
Διάρκεια: 27/09 – 4/11/2018, Εγκαίνια: 27/09/2018, 20:30
Χώρος: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Ημέρες και ώρες: Πέμπτη 10:00-22:00, Παρασκευή 10:00-19:00, Σάββατο 10:00-18:00, Κυριακή 11:00-15:00
Με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Τσεχικής Δημοκρατίας στην Αθήνα

Share in: