You refuse to understand, you don’t say anything, watching me die

Adam Broomberg & Oliver Chanarin (UK), Richard Mosse (IE), Δάφνη Τόλη (GR) | Ομαδική

Επιμέλεια: Πάσκουα Βοργιά, Απόστολος Ζερδεβάς, Δημήτρης Κεχρής

Gallery

Καλλιτέχνες
Adam Broomberg (UK) / Oliver Chanarin (UK) / Richard Mosse (IE) / ΔάφνηΤόλη (GR)
Πληροφορίες
  • Διάρκεια: 30/09 – 18/10/2018
  • Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 15:00-21:00
  • Εγκαίνια: 30/09/2018, 19:00
  • Χώρος: Ρομάντσο
Συνδιοργάνωση

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Athens Photo Festival, MedPhoto Festival

Η έκθεση παρουσιάζει τρία έργα που θέτουν στο επίκεντρο της συζήτησης τον τρόπο με τον οποίο «βιώνουμε» –εξ αποστάσεως– την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση ως παρατηρητές, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα το ζήτημα του βλέμματος που είναι συνυφασμένο με τον προσδιορισμό και τον έλεγχο του Άλλου· μια διαδικασία εγγεγραμμένη στη φωτογραφική πρακτική, λόγω του εγγενώς αντικειμενοποιητικού χαρακτήρα του μέσου.

Το έργο The Bureaucracy of Angels των Adam Broomberg και Oliver Chanarin καταγράφει τη διαδικασία καταστροφής 100 λέμβων στις οποίες επέβαιναν μετανάστες κατευθυνόμενοι από τη Βόρεια Αφρική προς τη Σικελία το 2016. Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από το λυρικό «τραγούδι» ενός εκσκαφέα, της μηχανής που χρησιμοποιήθηκε για να κομματιάσει τις βάρκες. Η σικελιάνικη μπαλάντα Terra ca nun senti –από όπου και ο τίτλος της έκθεσης– μιλάει για τον πόνο και τον φόβο που βιώνουν πρόσφυγες και μετανάστες από και προς την Ευρώπη τα τελευταία 150 χρόνια.

Το Grid (Moria), του Richard Mosse, καταγράφει το στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων στη μόρια της Λέσβου με τη χρήση πανίσχυρης στρατιωτικής θερμικής κάμερας η οποία μπορεί να ανιχνεύσει και να απεικονίσει ανθρώπινη παρουσία από απόσταση 30,3 χιλιομέτρων. Αυτή η απεικόνιση διαρκείας παρουσιάζεται μέσα από ένα πλέγμα 16 επίπεδων οθονών. Χρησιμοποιώντας τη θερμότητα τόσο μεταφορικά όσο και ως ένδειξη μέτρησης, το Grid (Moria) επιτρέπει στον θεατή να στοχαστεί πάνω στις τρέχουσες συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων, μέσα από έννοιες όπως η θερμότητα του ανθρώπινου σώματος, η υποθερμία, η ευαλωτότητα, η θνητότητα, η βιοπολιτική και η κατάργηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Η Δάφνη Τόλη, με το έργο Uprooted, όχι μόνο δεν καταγράφει η ίδια την εμπειρία αυτών των συμβολικά άλλων, αλλά παρουσιάζει –με την ελάχιστη δυνατή παρέμβαση– τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι πρόσφυγες και μετανάστες καταγράφουν την περιπέτειά τους μέσα από τα κινητά τους τηλέφωνα, επιχειρώντας με τη χειρονομία της αυτή μια ανατροπή στο ζήτημα της αντικειμενοποίησης προσφύγων-μεταναστών. Σε μια περίοδο όπου το προσφυγικό - μεταναστευτικό έχει ενταχθεί για τον δυτικό κόσμο σε μια αναισθητοποιημένη κανονικότητα, με πληθώρα εικόνων που αρχίζουν και τελειώνουν στην απεικόνιση των (συμ)πτωμάτων, η έκθεση επιδιώκει μια διερεύνηση των κρίσιμων διαδικασιών παρατήρησης, επιτήρησης, καταγραφής και ερμηνείας ενός ζητήματος που έχει καθημερινά ως αποτέλεσμα τον θάνατο ή την ομηρία χιλιάδων ανθρώπων.

Share in: