Υγρή πόλη | Yusuf Murat Sen (TR)

Yusuf Murat Sen (TR) | Ατομική

Επιμέλεια: Θοδωρής Μάρκογλου

Gallery

Yusuf Murat Sen (TR)

O Yusuf Murat Şen γεννήθηκε το 1968 στο Σιρνάκ. Φοίτησε στο Πανεπιστήμιο του Μαρμαρά (BA), καθώς και στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών Μιμάρ Σινάν, όπου, παράλληλα με τα διδακτικά του καθήκοντα από το 1991 έως σήμερα, διετέλεσε διευθυντής του Τμήματος Φωτογραφίας την περίοδο 2007-2013. Παράλληλα, είναι διευθυντής του FUAM (Photography Research and Application Center), του οποίου είναι συνιδρυτής, καθώς και διευθυντής του Istanbul Photobook Festival.

Ο Şen εξερευνά τις παλιές μεθόδους της φωτογραφίας, τις σύγχρονες υποδηλώσεις της και τα φωτογραφικά αρχεία εδώ και πολλά χρόνια. Το έργο του, που φέρει τα χαρακτηριστικά της φωτογραφίας ντοκουμέντου, εστιάζεται στις αλληλένδετες πολιτισμικές και κοινωνικές εντάσεις στην Τουρκία, στο μονοπωλιακό πολιτικό σύστημα και στην αστικοποίηση, και έχει παρουσιαστεί στην Τουρκία και στο εξωτερικό (Αυστρία, Σουηδία, Ελλάδα και Βοσνία-Ερζεγοβίνη) στο πλαίσιο ατομικών και ομαδικών εκθέσεων.

Ο Şen ζει και εργάζεται στην Κωνσταντινούπολη, διοργανώνοντας εργαστήρια photobook, εκθέσεις, σεμινάρια, καλλιτεχνικούς διαλόγους και συμβουλευτικά πρότζεκτ, ενώ συμμετέχει σε κριτικές επιτροπές.

Πληροφορίες
  • Διάρκεια: 27/09 – 25/10/2018
  • Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 11:00-14:00 & 17:00- 20:00, Σάββατο 11:00-14:00
  • Εγκαίνια: 27/09/2018, 19:00
  • Χώρος: Kalos & Klio showroom

Υγρό παρόν - Υγρή πόλη

Η διαδικασία της φωτογραφικής αποτύπωσης σε πλάκα υγρού κολλοδίου πιστεύεται πως ανακαλύφθηκε σχεδόν ταυτόχρονα (το 1851) από τους Frederick Scott Archer και Gustave Le Gray, οι οποίοι πειραματίστηκαν με το κολλόδιο σαν συγκολλητική ουσία για τη δημιουργία αρνητικών σε γυαλί. Αυτός ο τρόπος επεξεργασίας επιτάχυνε τη διαδικασία παραγωγής της πλάκας και μείωσε τον χρόνο εμφάνισης σε σχέση με παλαιότερες μεθόδους, αντικαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό τη δαγκεροτυπία στα χρόνια που ακολούθησαν.

Η τεχνική του κολλοδίου έχει ανακάμψει τα τελευταία χρόνια στη φωτογραφική τέχνη. Γιατί στην εποχή της ψηφιακής και άυλης φωτογραφίας επιλέγεται η αργή, χειρωνακτική διαδικασία της απεικόνισης σε γυάλινη πλάκα; Το ερώτημα λογικά θα απαντηθεί παρακάτω, εξετάζοντας το έργο του Τούρκου φωτογράφου Yusuf Murat Şen μέσα από τη σειρά με τίτλο «Wet City» που εκθέτει στη Thessaloniki Photobiennale 2018.

Ο καλλιτέχνης φωτογραφίζει την Κωνσταντινούπολη ως πόλη σε εξέλιξη, ένα τεράστιο γιαπί σε οικοδομική ανάπτυξη, παρουσιάζοντας την εικόνα μιας πόλης στην οποία το παρελθόν έχει εξαφανιστεί μπροστά σε ένα μόνιμο παρόν και μέλλον. Ασπρόμαυρες εικόνες πάνω σε πλάκες που έχουν εμφανή σημάδια επεξεργασίας (φαίνεται καθαρά σε πολλά σημεία η πορεία των υγρών), ίσως σε μια προσπάθεια να μοιάζουν με αντικείμενα υλικού πολιτισμού - φορείς μνήμης που βρέθηκαν σε μια ανασκαφή ή σε ένα παλιό αρχείο· αυτό είναι το τελικό αποτέλεσμα όλων σχεδόν των έργων του. ταυτόχρονα, μέσω της αντίθεσης της εικόνας και του υλικού (γρήγορη οικιστική ανάπτυξη/αργή φωτογραφική διαδικασία), προβάλλεται μια μουντή, καταθλιπτική πραγματικότητα, αλλά και μια πόλη που μοιάζει να έχει ήδη αρχίσει να βουλιάζει.

Τέλος, αυτή ακριβώς η επιλογή ενός ιστορικού τρόπου επεξεργασίας ίσως φαντάζει περίεργη, αλλά σίγουρα έρχεται πια ως αντίδραση στην ολοένα και πιο ορατή παρουσία ενός έργου τέχνης χωρίς υλικότητα και απτικές ποιότητες, μια αντίδραση που αντλεί χαρακτηριστικά και πρακτικές από το παρελθόν για να αντιμετωπίσει μια συνεχώς εναλλασσόμενη και ακατάληπτη καθημερινότητα.

Θοδωρής Μάρκογλου

Share in: