Banjawarn | Christopher Charles (AU)

Christopher Charles (AU) | Ατομική

Επιμέλεια: Jack Pam

Gallery

Christopher Charles (AU)

Παρακινημένος από το ενδιαφέρον του για τις φυσικές και συμπεριφορικές επιστήμες, ο Christopher Charles εξερευνά πολιτισμικά τοπία. Εφαρμόζοντας αρχειακές στρατηγικές και έρευνα πεδίου, ο Charles έχει δημιουργήσει ένα πολύμορφο έργο -φωτογραφίες, γλυπτά και performance- που ερευνά την εγκυρότητα του αρχείου και τον ρόλο της μνήμης και της αντίληψης στον διάλογο για την πολιτισμική γεωγραφία.

Την τελευταία δεκαετία ο Charles έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες εκθέσεις και πρότζεκτ σε όλο τον κόσμο. Το 2012 κέρδισε το βραβείο της Επιτροπής του Zinkovy Arts Festival της Τσεχίας για site-specific εγκατάσταση. Ταινίες του παρουσιάστηκαν το 2013 στο ikono On Air Festival, σε προβολές στο Ars Electronica στο Λιντς της Αυστρίας, στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι και στο Collegium Hungaricum στο Βερολίνο.

Το 2016 ο Charles ξεκίνησε την έρευνά του στην απομακρυσμένη Δυτική Αυστραλία για το Banjawarn, μια ατομική έκθεση σε δύο μέρη που παρουσιάστηκε το 2018 στο Perth International Arts Festival, καθώς και στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο πλαίσιο της τρέχουσας Thessaloniki PhotoBiennale.

Jack Pam

Ο Jack Pam είναι ένας νομάδας ανεξάρτητος επιμελητής, συγγραφέας και ερευνητής. Το έργο του περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα δημιουργικών πρότζεκτ, μεταξύ των οποίων ένα ντοκιμαντέρ για το ABC TV (Photography Hijacked), ένα περιοδεύον βιβλιοπωλείο αφιερωμένο στο χειροποίητο (Tennis Club Bookshop) και τη μετάδοση ενός μεγάλου φεστιβάλ εικαστικών τεχνών στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο (Ikono on air Festival). Γοητευμένος από τη διαδικασία της επεξεργασίας, ο Pam διερευνά τα όμορα πεδία της επιστήμης, της ιστορίας και της δημιουργικότητας. Το έργο του επικεντρώνεται συνήθως στα δύο μέσα της σύγχρονης φωτογραφίας και του βίντεο. Η γοητεία που αυτά ασκούν πάνω του προκύπτει από το ενδιαφέρον του για τις σύγχρονες οπτικές γλώσσες που χρησιμοποιούν τόσο οι καλλιτέχνες όσο και το παγκόσμιο κοινό που συμμετέχει σε επικοινωνιακές διαδικασίες. Μόνιμο κίνητρό του αποτελεί η αναζήτηση πρότζεκτ που αξιοποιούν νέες, συχνά φιλόδοξες, μεθόδους αφήγησης και καινοτόμους τρόπους διανομής περιεχομένου, δίνοντας ταυτόχρονα στους καλλιτέχνες χώρο και ευκαιρίες να καθορίσουν και να επανακαθορίσουν τη δημιουργική τους πρακτική.

Πληροφορίες

H «Υπέρτατη Αλήθεια» (Aum Shinrikyo) προφήτεψε την Αποκάλυψη και πρόσφερε την υπόσχεση της σωτηρίας για τους οπαδούς της. Η αίρεση για την Ημέρα της Κρίσεως ιδρύθηκε από τον Shoko Asahara, ο οποίος εκτελέστηκε με απαγχονισμό στις 6 Ιουλίου 2018. Η «Υπέρτατη Αλήθεια» κήρυττε ένα μοναδικό συγκρητιστικό δόγμα, αντλώντας ταυτόχρονα από ανατολικές και δυτικές θρησκείες, από τα γραπτά του Ισαάκ Ασίμοφ και από τη σαφή πρόθεση να συμπεριλάβει την τεχνολογία σε μια ταχεία πορεία προς τη φώτιση. Διέδιδε το δόγμα αυτό μέσα από διαύλους της ποπ κουλτούρας, όπως κινούμενα σχέδια και εκδόσεις για νέους, και απευθυνόταν σε μια κοινωνικά περιθωριοποιημένη, νεότερη ακαδημαϊκή γενιά, εκείνη που είχε ήδη αποτραβηχτεί σε μια κουλτούρα κινουμένων σχεδίων πολύχρωμης, βίαιης εικονοποιίας με θέματα όπως ο Αρμαγεδών και η καταστροφή.

Το πρότζεκτ Banjawarn του Christopher Charles παίρνει το όνομά του από μια απομακρυσμένη κτηνοτροφική μονάδα στην άκρη της Μεγάλης Ερήμου Βικτώρια στη Δυτική Αυστραλία, την οποία αγόρασε η «Υπέρτατη Αλήθεια» το 1993. Λίγους μόλις μήνες μετά τη λήξη της κατάληψης της μονάδας Banjawarn το 1995, η αίρεση απελευθέρωσε την νευροπαραλυτική ουσία σαρίν στο μετρό του Τόκιο, σκοτώνοντας 12 ανθρώπους και τραυματίζοντας περισσότερους από 4.000. Η μονάδα Banjawarn συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες αγροτικές ιδιοκτησίες της Αυστραλίας. Με έκταση μεγαλύτερη από 400.000 εκτάρια, έχει περισσότερο από διπλάσιο μέγεθος σε σχέση με το Μητροπολιτικό Τόκιο, μια αστική περιοχή που περιλαμβάνει πάνω από 9 εκατομμύρια ανθρώπους. Αντίθετα, η πολιτεία της Δυτικής Αυστραλίας είναι η δεύτερη μεγαλύτερη περιφέρεια στον κόσμο, με πληθυσμό ωστόσο μόλις 2,5 εκατομμύρια κατοίκους, σχεδόν αποκλειστικά κατανεμημένο σε μια μικρή γωνία του νοτιοδυτικού τμήματος.

Καιρό μετά την κατάληψη της μονάδας Banjawarn που κανείς δεν αντιλήφθηκε και την επακόλουθη εγκατάλειψή της, ήρθαν στο φως στοιχεία που υποδείκνυαν πως η «Υπέρτατη Αλήθεια» είχε κατασκευάσει εκεί την ουσία σαρίν, δοκιμάζοντάς την σε πρόβατα: βρέθηκαν κουφάρια 24 προβάτων, πολλά από τα οποία αποδείχτηκε ότι περιείχαν ένα προϊόν της διάσπασης του σαρίν, το μεθυλφωσφορικό οξύ. Η εργασία του Charles παρεμβαίνει στους μύθους και στις αλήθειες της χρήσης του Banjawarn από την «Υπέρτατη Αλήθεια», τότε και τώρα. Τα έργα που προέκυψαν είναι κατάφορτα με τα προϊόντα έρευνας, με ανακτημένα αντικείμενα και προσωπική αλληλεπίδραση από επιτόπιες επισκέψεις. Τα Banjawarn Site 1, 2018, Banjawarn Site 2, 2018, Banjawarn Site 3, 2018, Kamikuishiki Site 1, 2018 και Kamikuishiki Site 1, 2018 είναι ασπρόμαυρες φωτογραφίες τόσο από το Banjawarn όσο και από τις εγκαταστάσεις του κύριου κτηριακού συγκροτήματος της «Υπέρτατη Αλήθεια» στο Kamikuishiki, στους πρόποδες του όρους Φούτζι στην Ιαπωνία. Ο Charles παρεμβαίνει εδώ χρησιμοποιώντας μεθυλφωσφορικό οξύ για να αλλοιώσει χημικά τις χρωμογενικές εκτυπώσεις, αποκαλύπτοντας πολύχρωμες, φασματικές μορφές πάνω σε ολόκληρη τη μονοχρωματική τους επιφάνεια. Αυτά τα έργα-κλειδιά αποκαλύπτουν την καλλιτεχνική πρακτική του Charles, η οποία εξορύσσει αντικείμενα, διαδικασίες και πληροφορίες που έχουν αναδιευθετηθεί και υποβαθμιστεί μέσα από τη διαστρέβλωση ή την επανερμηνεία τους στο πέρασμα του χρόνου.

Εδραιώνοντας κάποια αδιόρατα κοινά χαρακτηριστικά ανάμεσα σε δύο απομακρυσμένα, ετερόκλητα γεωγραφικά μέρη, ο Charles εξετάζει τις αναλογίες στη μορφή και στο περιεχόμενο που εντόπισε κατά τη διάρκεια αυτών των δύο ταξιδιών. Με γλώσσα που χρωματίζεται από τη, σχεδόν αρχειακή στην εκτέλεσή της, έρευνα πεδίου, το έργο του προσφέρει μια σύνθετη, λυρική αφήγηση, εξερευνώντας τη θεμελιώδη φύση της ανθρωπότητας, τον φυσικό και υλικό κόσμο και μια αίσθηση σύνδεσης με τον τόπο.

Share in: